2 mei 2013

Brave

Een hele tijd had ik via via had ik vernomen dat de animatiefilm van Disney & Pixar 'Brave' een supergoede film was. Het heeft me misschien een hele tijd geduurd, maar ik heb hem nu dan ein-de-lijk toch gezien. En ik kan je vertellen: I loved it! Het is echt een Svea-film en ik ben heel blij dat ik hem gekeken heb. Vandaar een korte samenvatting (zonder al te veel details te geven)!


Het verhaal speelt zich af in een fictief middeleeuws Schotland, in een tijd waarin vier clans om de macht strijden. Merida is de impulsieve dochter van koning Fergus en koningin Elinor. Vanaf jonge leeftijd wordt ze door haar moeder voorbereid op de troon. Merida gaat echter veel liever haar eigen gang, en wanneer ze de kans krijgt, haalt ze stoere streken uit en bekwaamt ze zich in het boogschieten.

Op een dag krijgt ze van haar ouders te horen dat er de volgende dag drie prinsen zullen langskomen. Ze zullen op een toernooi gaan uitvechten wie de beste is, en deze prins mag vervolgens met Merida trouwen. Dat is de traditie, en de traditie moet gevolgd worden. Maar Merida wil helemaal niet met een van de prinsen trouwen. Tijdens een boogschiettoernooi zet ze de boogschietvaardigheden van de drie prinsen - en hun clan - voor schut. De clans zijn woedend en dreigen met oorlog. De wijze koningin Elinor weet de menigte gelukkig te bedaren, en spreekt haar dochter Merida daarna woedend aan op haar impulsieve gedrag.

Overmand door emotie vlucht Merida het bos in. Middenin het bos belandt ze bij een hutje waarin een excentriek oud vrouwtje woont. Wanneer Merida erachter komt dat het oude vrouwtje niet alleen houtbewerkster is, maar ook een heks, smeekt Merida haar om haar moeder te laten veranderen. Na veel aandringen, en de belofte om alle houtsnijwerkjes te kopen die de heks heeft liggen, gaat de heks overstag. Merida krijgt een cakeje mee. Als haar moeder dat opeet, zal dat haar veranderen.

Maar dat is wanneer de problemen zich beginnen op te stapelen en Merida naar oplossingen moet zoeken om haar leven (en dat van alle anderen) terug op orde te krijgen...



Ik heb ontzettend hard genoten van deze film en ben dan ook blij dat ik hem uiteindelijk dan toch heb gekeken (al heeft het me wel een hele tijd gekost). Ik ben dol op de personages, hun accent (love it!), de verhaallijn en aahh, weet je, alles in de hele film gewoon! Ik dacht altijd dat 'Finding Nemo' de enige écht goede animatiefilm was, maar na het bekijken van Brave heb ik mijn mening daarover toch wel aangepast ;)

Heb jij Brave al eens gezien? Wat vond jij er van?